szerda, február 29, 2012

"Könyvajánló" - Isaac Asimov: The end of Eternity


Hát, egyrészt nem mai darabról van szó, mert eredetileg 1959-ben jelent meg, másrészt meg nem néztem utána, magyarul is megjelent-é, avagy sem. De annyi szent, hogy ezt a könyvet érdemes elolvasni!
Eddig azt hittem, nagy meglepetések már nem érhetnek Asimov úr életművében, és erre íme! Miután elolvastam, arra a közmegegyezésre jutottam magammal, hogy ez így mindent összevetve az eddigi kedvencemet, a Stars like dust-ot második helyre pöccintette le.

Az Eternity, vagyis Örökkévalóság nem más, mint egy hivatal, amely az évszázadok történéseibe avatkozik bele amolyan időn kívüli / időn felüliként és változtatásokat eszközöl "az emberiség jólétének érdekében". Ebbe a környezetbe kerül bele - hivatalnokként - hősünk, valahonnan a hozzánk képesti távoli jövőből, hogy aztán az annál még távolabbi jövőben eszközöljön funkcionális változtatásokat, majd pedig a hozzá képesti múltban is. Kezdő "korába" visszapillantva megismerkedhetünk az Örökkévalóság svájci órára emlékeztetően precíz működésével, a Minimálisan Szükséges Változtatások hatásaival, és hogy az egyik Valóságba történő beavatkozás miképpen hat ki a későbbi Valóságokra, az ott élő emberek életminőségére, vagy pusztán akár a létezésére is. Vannak Tiltott Évszázadok is, ahová egyetlen Örökkévaló sem tudott még behatolni, és maga az Örökkévalóság keletkezése is homályba vesző, furcsa körülmények között zajlott le. Felmerülnek olyan kérdések is, hogy pl. milyen szempontok alapján kérvényezhet egy "Computer" változtatást, amelynek hatására emberek millióinak az élete szűnhet meg az egyik évszázadban, egy másikban pedig újabb milliók léphetnek be a létezésbe, és természetesen előzményekkel együtt... 
Aztán egyszer csak az Örökkévalók nőmentes magányába valahogy bekeveredik egy nő is, és azon nyomban színrelép a szerelem és a féltékenység. 
Hogy ez milyen értelemben fordít fel és mi mindent, azt most direkt nem írom le.
De az Örökkévalóság létezését is veszély kezdi fenyegetni. Nem akarok poénokat lelőni, úgyhogy szerintem ennyit írok most csupán.
Ha szereted az asimovi fordulatokat, akkor ez a kötet bőven fog szolgálni a mazsoláznivalóval! Tulajdonképpen átlagosan - nem számoltam, de kb. - húszoldalanként húzza ki az addigi képleted alól a szerző a szőnyeget, és minden borul, hogy még a szomszéd is fogja hallani. :D

Hogy hol tudod megszerezni a könyvet? Ez már jó kérdés, de én az ebayt ajánlom, ahol én magam is vettem - néhány fontért. :)

Nincsenek megjegyzések:

 
Locations of visitors to this page