kedd, január 11, 2011

Sci-fire magyar!

Mostanában több sci-fit olvasok, mint régebben (jobban élünk, mint négy éve?), és hát imígyen volt alkalmam összehasonlítani az alkotók munkásságát.
Előásódott - többek közt - a nyolcvanas években Magyarországon megjelent Robur című magazin, mely 16 számot élt meg. (Gyűjteményemben az első hiányzik, a többi megvan.)
Eddigi nagy kedvencem, Asimov továbbra is a fő kedvenc marad, azonban e tény ellenére egy-két kritikai meglátással gazdagodott megítélése köreimben.
Nevesítve, azt tudom megfogalmazni, hogy az Univerzum és a galaxis, amit műveivel megteremtett, túlságosan "emberközpontú", mégpedig úgy, hogy mindez a túlságosan racionális-materialista, idegen lények létezését végletekig kizáró gondolkodásmódjában gyökerezik. Az emberiség mindig a huszadik században megszerzett tudásából továbbfejlesztett későbbi civilizációjának eredményeképpen rajzik ki a bolygóról egy üres világegyetembe, mintegy a szükségszerű fejlődés hozadékaként, egy atomkori konkvisztádor hódító tevékenységét teljesítve be.
Ezzel szemben más írók sokkal fantáziadúsabban jelenítettek meg más univerzumokat, sokkal színesebb elképzeléseket vetve papírra. Ez cseppet sem csökkenti a zsidó fiú fent említett géniusz nagyságát, csak összehasonlításkor ezt is meg kell említeni. Még egyszer hangsúlyozom, egyik legnagyobb kedvencem ő továbbra is, és tetszik az a világ, amelyet alkotott, Elijah Baley-stől és R. Daneel Olivaw-stól. 
Az orosz szerzők viszont a morális kérdések feszegetéséről híresek. Több más antológiát is átrágtam, és ezt közös vonásként ki lehet emelni. Túlságosan is sok emóciót vonultatnak fel a témában, a fókusz nem annyira a cselekményeken és a technikai fejlődés előre vetítésén van, mintsem az űrben, illetve a Földön tett felfedezéseknek az emberiség általi feldolgozhatóságán, és hogy milyen felfedezésnek milyen hatásai lehetnek a további fejlődésre, mi az ami elősegíti morálisan is az előrelépésünket, illetve mi az, ami csak hátráltathatna bennünket. Érdekes megközelítés. 
Aztán előjönnek azok a nagyon absztrakt dolgok is, amiket pl. Lem alkotott. Igazi géniusz. És nem volt egyedül. A huszadik században keletkezett science fiction írások sokkal többet tartalmaztak, mint a mai, starwars-verte agymosottságok. 
Összegezve tehát, nem árt néha kitörni a megszokások közül, és felülemelkedni a belénk plántált korlátokon. Ebben nagy segítség lehet, ha a nasa (szándékoltan kisbetű) által irányított gondolkodást hátrahagyva valami igencsak szokatlan gondolatfüzér mentén kezdünk világunkban körültekinteni.
A másféle gondolkodásmód - nem elképzelhetetlen, hogy - másféle eredményekre fog vezetni helyzetértékelési és megoldáskeresési folyamatainkban is.
Sci-fire hát, magyar, tágítsd beszűkült tudatod!

7 megjegyzés:

Peter Szilagyi írta...

Hello! Igazabol az amit a Sci-fi-rol irsz elegge elgondolkodtato es mivel jomagam is igen szeretem Asimovot es a jo sci-fi filmeket is elegge orultem hogy van aki foglalkozik ezzel a temaval. Bar nekem az egyik nagy kedvencem a Dune cimu film es mar egy ideje szeretnem elolvasni eredeti angolban is de valahogy nem jutottam el odaig meg. Na de amiert meg irok neked, itt elek Bournemouth-ban en is es mivel nincs tul sok ismerosom itt gondoltam megkeresek par Magyar emberket. Na keresgeltem egy kicsit es talaltam a blogodat ahol emlitetted hogy volt egy ilyen Magyar talalkozo es arra lennek kivancsi hogy tudsz e kozeljovoben ilyesmirol? Vagy hogy van e olyan hely ahova sok magyar jar. Jo lenne egy kicsit dumalni itteni magyarokkal meg ilyesmi. Szoval ha van valami tipped akkor szivesen veszem. Koszonom szepen. Egyebkent sok szerencset a zenekarodhoz lattam a videot, jol toljatok! Jomagam is plontyogok egy kicsit a gitaron de szeretem a jo zenet is. :) Ha van valami gig-etek arra is kivancsi lennek. Szep napot neked!
Szilagyi Peter

AtonHotep írta...

Hello Péter,
Köszi a hozzászólást! :) A Dűnét én is csípem, bár már nagyon rég láttam. :)
Magyartalálkozókat mi szoktuk szervezni (igazából a nejem), most, azt hiszem, február első péntekén lesz a Wallisdown roadi Kings Armsban, és eztán minden hónap első péntekén menetrend szerint.
Meglestem a sculptingos blogod is (még folyamatban igazából), és megörültem, hogy végre egy művészlélek. :)
A zenekart viszont otthagytam még júniusban, túlságosan sűrű volt a program (a család rovására). Saját projecten viszont most dolgozom. Részletek majd (alakulnak) hamarosan... ;)

Peter Szilagyi írta...

Huu, koszi a gyors reagalast. Ez egy johir hogy lesz ez a talalkozo akkor februarban. Mindenkeppen ott a helyem. Ezek szerint a jo embert talaltam meg a dologhoz. :)Koszonom nejednek ezuton is. Hogy megy ez tulajdonkeppen? Csak odamesz es keresed a szep Magyar nyelven beszeloket vagy van valami elorejelzes hogy en is ott leszek? Majd ird meg legyszi. Koszi elore is. Igen, igen en is a muveszetemet igyekszem ervenyesiteni csak egy kisse nehez a dolog. Nem baj azert bent vagyok egy galeriaban es ha minden igaz akkor meg szeretnek is az emberek ugyhogy lehet meg eladnak par szobromat a kozeljovoben. Ami nagyon szep mutatvany lenne mert a normal munkambol eppen elvagyok. :)Nade nem farasztalak. Milyen magan produkciot tervezel egyebkent? Peter

AtonHotep írta...

Semmiféle előrejelzés nem szükséges; azért itt is jellemző az, hogy ha csak a fele társaság eljönne, akik mondják, akkor nem férnénk be a kocsmába. :D De tul.képpen bárkinek bármi közbejöhet, szóval ez egy ilyen dolog. A bal oldali részen szoktunk lenni, hátul. Ez a csendesebb rész, jobban lehet beszélgetni, és itt lehet kajálni is.
Van egy iwiwes fórum és lesz facebookos csoport is, továbbá nejem blogján is lesznek információk róla még. :)

Hát a zenei project alakulgat, a dalok már rögzítődnek. Egyelőre nejjel ketten vagyunk rá, de még nem is akarunk szín-, vagy kínpadra állni vele. Egyelőre... :P Ha kész lesz a cucc, majd felrakunk hallgathatót-letölthetőt.

Peter Szilagyi írta...

Na akkor vegulis a lenyeg hogy ha minden igaz (ovatosan fogalmazok) :) en is ott leszek a kovetkezo ilyen talalkozon. Koszi az adatokat. Felneztem a nejed blogjara is, latom a csalad megy kirandulasokra nagy erokkel. Ez jo. En is most jottem vissza a new forest-bol, jo nagy a sar.:)
Remelem a blogom tetszett, lattam te is felcsaptal kovetomme. :) Majd rakok fel egyket uj dolgot de oszinten szolva most elegge keves a helyem es nem nagyon van idom se szobraszatra. De azert van egy ket otlet itt is mint nalad a zenevel.
Ja en is orultem mikor lattam hogy gondolkodo muveszember vagy. Kisse nehez talalni ilyen tipusu emberkeket. Ne erts felre nem mondom hogy mindenki mas hulye, csak eleg sok ember rohan a munka meg a homeshopping katalogus utan es ez nem az en asztalom. :) Na remelem talalkozunk ezen az osszejovetelen es beszelunk. Addig is, namaste.:)

AtonHotep írta...

:)) Óvatosság sosem árt, de remélem, hogy találkozunk. :)
Gondolom, a New Forest most még szebb, mint itt a Turbary- és a Kinson Common, ezek most mocsárrá változtak. :D
Azért várjuk az új cuccokat =)
Nem értettem félre, a homeshopping utáni rohanás és az eszünk-hogy-legyen-erőnk-dolgozni/dolgozunk-hogy-legyen-mit-enni nekem sem a világ netovábbja. Van, aki elvan vele, de én sem az vagyok. ;)
Namaste.

Mami írta...

Na hát én már harmadjara próbalkozom ezzel a kommenttel, de nem cuppantja be valamiért.
Csakis annyit fűznek hozzá, mélységesen egyetértve a fent nevezett irók meltatásával, hogy én biza mindent megkajálok, más kérdés, hogy a szart - elnézést a kifejezésért - megragom, es kiköpöm.
S a szájfáj iránti rajongásom megfejtendő, talán gyermekkoromban gyökeredzik, Sziriusz kapitány, Pirx pilóta, majd pedig a Dűne sorozat okán, es csak ezek után jöttek Asimovék, a tizes éveim végén. Pussz

 
Locations of visitors to this page